Zainspiruj się

5 mitów dotyczących coachingu

Coaching uznawany jest za jedną z najbardziej efektywnych metod rozwoju poszczególnych osób, organizacji i przedsiębiorstw. Przynosi on spektakularne korzyści oraz ułatwia ludziom osiąganie sukcesów w życiu zawodowym i prywatnym. Z racji, iż branża coachingowa stała się jedną z najszybciej rozwijających się branż na świecie, przyciągnęła wiele uwagi – również tej negatywnej, powodującej dezinformację. Jakie mity nawarstwiły się wokół coachingu? Najwyższy czas się z nimi rozprawić!

  1. Ludzie sukcesu nie potrzebują coachingu, bo sami wiedzą, co mają robić.

Otóż coaching pomaga nawet najlepszym osiągać jeszcze korzystniejsze rezultaty, ponieważ zawsze mogą znaleźć się obszary do wzmocnienia. Skuteczna relacja coachingowa umożliwia ludziom m.in. rozwikłanie złożoności życia prywatnego i zawodowego oraz zaprojektowanie bogatszego, bardziej znaczącego doświadczenia. Najważniejsza jest samoświadomość i chęć zmian, albowiem priorytetem staje się umiejętne życie. Wiedza i zdolności coacha oraz odpowiednia dawka motywacji umożliwiają osiągnięcie jeszcze więcej. Coaching jest często używany do wspierania tych, którzy stoją w obliczu nowych wyzwań i trudnych decyzji, którym brakuje motywacji itp. Współpraca z coachem polega na optymalizacji samego siebie, ponieważ coaching to, przede wszystkim, ,,dostrajanie’’ swojej osoby.

  1. Coaching jest tylko dla osób piastujących managerskie stanowiska.

Coaching może przynieść wiele korzyści bardzo różnym ludziom – bez względu na dotychczasowe osiągnięcia czy piastowane stanowiska. Coachowie często współpracują z osobami będącymi managerami, by wspierać ich rozwój w zakresie zarządzania i przywództwa, jednak z coachingu korzystać mogą pracownicy na wszystkich poziomach organizacji, a także osoby indywidualne. Kluczowa staje się chęć inwestycji w siebie i potrzeba nieustannego rozwoju oraz doskonalenia własnych kompetencji – niezależnie od pełnionej funkcji.

  1. Coach powie Ci: „Jak masz żyć”.

Coach to nie guru, który przedstawi ,,prawdy objawione’’ i podzieli się receptą na idealne życie czy na rozkręcenie biznesu, który przyniesie milionowe dochody. Coaching to proces – wzmacniający indywidualny, stały i kompleksowy rozwój kompetencji oraz umiejętności człowieka. Inspiruje do budowania postaw, rozwija nowe strategie zachowań i pomaga osiągnąć zamierzone rezultaty. Coachowie mogą pomóc ludziom w osiągnięciu celów i pokonywaniu przeszkód, stosując odpowiednie narzędzia, które mają na celu m.in. stymulację myślenia i autorefleksji u coachee, spojrzenie na dane zagadnienie z różnych perspektyw, a finalnie wygenerowanie nowego/innego spostrzeżenia. Coach umożliwia człowiekowi spojrzenie w głąb siebie, zadając potężne pytania otwarte, prowadzące do przeanalizowania własnego ,,ja’’. Zamiast więc udzielać porad, rolą coacha jest tworzenie ścieżek, dzięki którym można trafić do właściwych odpowiedzi.

  1. Coach musi być specjalistą w każdej branży.

Dobry coach faktycznie powinien być profesjonalistą w swojej dziedzinie, ale już niekoniecznie musi znać się na branży klienta. Otóż rolą coacha nie jest doradztwo czy uczenie nowych kompetencji, ale prowadzenie osoby coachowanej z punktu, w którym aktualnie się znajduje do celu, który chce osiągnąć. Profesjonalny coach nie powinien dawać rad czy oceniać pomysłów coachee, ponieważ to klient przy użyciu odpowiednich metod dochodzi do rozwiązań, które chce wdrożyć w swoje życie. Branża przestaje być zatem kluczowa. Wykwalifikowany coach powinien wczuć się w sytuację oraz potrzeby konkretnej osoby – bez względu na profesję i piastowane stanowisko – i dobrać odpowiednie metody, aby pomóc osiągnąć cel klientowi.

  1. Coaching i mentoring niczym się nie różnią.

Coaching i mentoring – te dwa pojęcia często używane są zamiennie, jednak figurują między nimi istotne różnice. Coach to ktoś, kto nie daje klientowi gotowych rozwiązań i tzw. złotych rad dotyczących jego celów, a pomaga mu w pełni wykorzystać swój potencjał. Mentor zaś to osoba, która dzieli się swoją wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem, by pomóc innym w rozwoju i wzroście. Można by rzec, iż mentoring jest bardziej dyrektywny, a w coachingu pracujemy bardziej na zasobach osoby coachowanej. Co to oznacza w praktyce? Otóż na spotkaniu mentorskim to prawdopodobnie mentor będzie więcej mówił, podczas gdy coach zdecyduje się na zadawanie pytań, by zachęcić osobę do autorefleksji.

Coaching i mentoring to świetne propozycje dla osób, którzy stale  pragną się rozwijać – zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Warto mieć jednak na uwadze, iż skuteczność tych działań jest zależna od dobrania odpowiednich specjalistów, posiadających odpowiednie umiejętności.

Poznaj nas - Patrycja i Mariusz



Skuteczna sprzedaż na
zmieniającym się rynku

20-21 maja 2024

Zapisz się do newslettera,

a otrzymasz

5% rabatu

na szkolenie.

Udostępniając nam swoje imię oraz adres e-mail wyrażasz zgodę na otrzymywanie od nas powiadomień o nowościach i ofertach promocyjnych drogą e-mail. Pamiętaj, że możesz zrezygnować z tej zgody w dowolnym momencie. Aby dowiedzieć się więcej na temat tego, jak przetwarzamy dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności oraz regulaminem newslettera