Zainspiruj się

Zainwestuj w motywację i nie trać czasu na ciągłą rekrutację!

W dzisiejszym świecie w dużej mierze to człowiek stanowi o przewadze konkurencyjnej firmy. Najbardziej skuteczne na rynku instytucje stawiają więc na motywację i rozwój swoich pracowników. Coaching to jedno z narzędzi, które pomaga nam to osiągnąć. Wielu ludzi biznesu coaching kojarzy ze sportem. Według nas to bardzo dobre skojarzenie. Jednak znaczącą różnicę stanowi fakt, iż „trener” – coach i „gracz” – coachee mniej męczą się fizycznie. Poza tym technika coachingu jest podobna w sporcie i biznesie. Bez względu na fakt, jak dobry jest zawodnik i jakie ma osiągnięcia – i tak ma trenera. Stąd też, rodzi się u nas przekonanie, że warto wspierać coachingowo zarówno słabszych jak i top’owych pracowników, aby mogli w pełni wykorzystać swój potencjał.  

Pod warunkiem, że tego chcą i potrzebują! 

Coaching jest interaktywnym procesem, który pomaga osobie coachowanej szybciej się rozwijać, wyeliminować złe przyzwyczajenia i osiągać bardziej satysfakcjonujące wyniki, co w konsekwencji powoduje, iż pracownicy mniej chętnie zmieniają pracę. Coaching w biznesie, jest metodą budowania wartości człowieka na rynku pracy, ponieważ umożliwia on rozwój wysoko cenionych kompetencji: menedżerskich, biznesowych i osobistych – na przykład motywowanie, delegowanie, inicjatywa, orientacja na rezultaty, wyznaczanie i osiąganie celów, zarządzanie czasem, asertywność, konstruktywna krytyka, komunikacja międzyludzka, nawiązywanie i utrzymywanie relacji. Dzięki coachingowi pracownicy mogą lepiej wykorzystywać swój potencjał, wzrasta ich efektywność, samoocena i pozytywne postrzeganie ich osoby przez współpracowników. Metoda ta posiada szczególne zastosowanie w przedsiębiorstwach, które zainteresowane są osiąganiem większych zysków, dzięki podnoszeniu efektywności i kreatywności swoich pracowników. Coaching składa się z dwóch części – pracy z coachem i pracy samodzielnej. Obie płaszczyzny działania wpływają na zmianę myślenia, nawyków, postaw, obrazu świata. Z zewnątrz praca z coachem może wyglądać jak rozmowa, podczas której coachowany odpowiada na pytania, wyciąga wnioski i wykonuje zadania. Tak naprawdę jest to jednak ”wyprawa” w towarzystwie coacha, w czasie której pracownik lepiej poznaje siebie, znajduje nowe drogi i pokonuje przeszkody. Dzięki nowej energii i motywacji odnajduje w sobie siłę i chęci do działania. Między sesjami kontynuuje swoją podróż samodzielnie, jest to czas na przemyślenia, wdrażanie zmian oraz wykonywanie ustalonych wspólnie z coachem zadań. Każde spotkanie to wyprawa w głąb siebie. Coach ma natomiast do spełnienia rolę towarzysza podróży. Jest obecny, ale nie przeszkadza, uważnie patrzy, pyta… nie „wchodzi” w treść czyjejś narracji, tylko w stosownym momencie zadaje odpowiednie pytanie. Co ważne, cel odgrywa tu bardzo dużą rolę, ponieważ praca w coachingu jest pracą wokół celu. Ważne jest, aby był on m.in. odpowiednio określony, konkretny, terminowy, etyczny, zależny od coachowanego, mierzalny, a także stanowił dla coachowanego wyzwanie. 

W coachingu m.in. chodzi o to, aby pracownik odkrył źródła swojej motywacji lub przyjrzał się temu, gdzie utracił energię do działania i odkrył jej nowe pokłady. Nie mamy tu na myśli czerpania energii z coacha J Coach pracuje z coachee, by ten był bardziej świadomy, ale to rolą coachowanego jest działanie. A przecież do rozwoju osobistego potrzebne są przede wszystkim dwa obszary: świadomość i działanie.  

Zadaniem coacha jest sprawić, aby pracownik zrozumiał, że ten chce mu pomóc w wykonaniu nowego zadania lub w poprawie konkretnego aspektu jego pracy. Czynnikiem, który ułatwia nam stworzenie układu partnerskiego jest na pewno: miejsce. Jego wybór jest bardzo istotny, ze względu na budowanie odpowiedniej atmosfery. Drugim ważnym czynnikiem jest: język ciała. Warto, aby coach okazywał zainteresowanie poprzez kontakt wzrokowy i uważną postawę. Obserwowanie reakcji coachowanego: czy jest swobodny, czy się denerwuje itp., pozwala coachowi wiele wywnioskować z jego zachowania i tym samym podążać za ważnymi obszarami dla coachee. Kolejnym czynnikiem, który przyczynia się do stworzenia partnerskich układów jest: robienie notatek. Notowanie podczas spotkania może być bardzo przydatne podczas kolejnych spotkań, ponieważ nasza pamięć bywa wybiórcza i ulotna. 

Według naszej opinii dobrze przeprowadzony coaching jest w stanie wpłynąć na wiele obszarów pracy. Ma ogromny wpływ na rozwój inteligencji emocjonalnej coachowanego, może pomóc rozpoznać napięcie w zespole oraz kontrolować i zapanować nad stresem. Tak jak wspomnieliśmy na początku, coaching to nie jest jednorazowe spotkanie. Coaching to proces, który toczy się pomiędzy sesjami. Sytuacje, które mają miejsce pomiędzy spotkaniami pracownika z coachem mogą mieć zdecydowanie większe znaczenie dla osiągnięcia celu, aniżeli sama rozmowa coachingowa. Podczas sesji w głowie coachowanego rodzi się sam proces, który powoduje, że w konsekwencji modyfikuje on swoje działania i podejmuje decyzje w sposób bardziej efektywny, co za tym idzie staje się bardziej skuteczny, a w rezultacie osiąga zamierzone cele.  

Poznaj nas - Patrycja i Mariusz



Skuteczna sprzedaż na
zmieniającym się rynku

20-21 maja 2024

Zapisz się do newslettera,

a otrzymasz

5% rabatu

na szkolenie.

Udostępniając nam swoje imię oraz adres e-mail wyrażasz zgodę na otrzymywanie od nas powiadomień o nowościach i ofertach promocyjnych drogą e-mail. Pamiętaj, że możesz zrezygnować z tej zgody w dowolnym momencie. Aby dowiedzieć się więcej na temat tego, jak przetwarzamy dane osobowe, zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności oraz regulaminem newslettera